”Sunt trenduri pe care le vedem în datele tranzacționale, deoarece noi avem acces la toate datele din toate tranzacțiile cu carduri Mastercard din lume”, a explicat Mihai Cismașiu-Buda la retailArena 2023. Iar în aceste date vedem o diferență imensă între vânzările reale și cele nominale, între valoarea tranzacțiilor și produsele reale vândute în ultima perioadă.
Comportamentul consumatorilor, schimbat de inflație și pandemie
De asemenea, încrederea coonsumatorilor în evoluția economiei în zona euro a scăzut substanțial, dar recent se poate vedea în date o mică creștere.
”Inflația și toate schimbările macroeconomice duc la o schimbare a tipologiei tranzacțiilor”, a afirmat reprezentantul Mastercard. Ce s-a transformat însă efectiv în comportamentul consumatorilor? Practic, ei merg mai des la cumpărături, dar tranzacționează mai puțin și cumpără doar când și ce au nevoie. ”Nu mai există un indulgement al tranzacțiilor, în special la comercianții și retailerii obișnuiți. Asta vine din presiunea inflaționistă și din toată restrângerea pandemiei, ale cărei efecte încă le vedem”.



